برندینگ (Web-Branding) یا برند سازی آنلاین و برند سازی اینترنتی که به در عموم با نام برندینگ (Branding) شناخته می شود که از قدیمی ترین و در عین حال قدرتمند ترین روش های بازاریابی و افزایش فروش محصولات است.

برندینگ چیست؟

برند یا مارک به یک عبارت و یا یک نشان تجاری گفته می شود که تعیین کننده کیفیت و اصالت یک کالا است. برندینگ دست برتر تمامی روش های بازاریابی است، بسیاری از کارشناسان برجسته دنیای فروش و بازاریابی بر این باورند که برندسازی بهترین راه برای افزایش فروش کالا و خدمات است.

اگر بخواهیم برند را در یک جمله توصیف کنیم این گونه بیان می کنیم که:

به نام و هویت تجاری ای که معرف یک کالا است برند گفته می شود. برند می توان یک نشان تجاری، یک شخص و یا حتی یک عبارت باشد.

زمانی مارک های تجاری، اشخصاص و دیگر چیز ها به یک برند تبدیل می شوند که با آمدن اسم نام برند ذهن مخاطب مستقیما به سراغ زمینه فعالیت آن برند برود. به طور مثال: هنگامی که صحبت از مک دونالد می شود ذهن شما به صورت مستقیم به یاد برگر ها و سیب زمینی های مک دونالد می افتد و هنگامی که نام ماکروسافت به میان می آید اولین چیزی که به ذهن شما می رسد کامپیوتر است، همچنین زمانی که نام مایکل جکسون به گوش شما می رسد ذهن شما در گیری موسیقی می شود، بنابراین مک دونالد و ماکروسافت یک برند تجاری و مایکل جکسون یک برند هنری باشد.

اهمیت برندینگ در چیست؟

اهمیت برندینگ در فروش کالا مشخص می شود! تنها برای چند ثانیه به اپل فکر کنید، چرا قیمت موبایل های اپل (i-phone) از دیگر موبایل های مشابه موجود در بازار بیشتر است؟ و یا چرا قیمیت تمامی خودرو های شرکت بنز، از شرکت های مشابه بیشتر است؟ آیا به راستی کیفیت خودرو های بنز از خودرو های شرکت های مشابه بیشتر است؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است. شرکت های دیگری هستند که موبایل های بهتر است اپل و خودرو های بهتر از بنز می زنند اما نه به اندازه آن ها می فروشند و نه به اندازه آن ها معروف هستند.

چرا؟ چون اپل تبدیل به یک برند یا بهتر است بگوییم غول تکنولوژی شده است و بنز هم تبدیل به یک برند صنعتی. مطئمن باشید اگر اپل جارو برقی و بنز پراید هم بزند مردم می خرند چون به برند این دو شرکت اعتقاد دارند. حتی شاید محصول تولید شده کیفیت آن چنانی هم نداشته باشد اما باز مردم به دلیل آرم برند محبوبشان هم که شده محصول را خریداری می کنند. اینجاست که اهمیت برند مشخص می شود.

برند سازی

برند سازی و فروش محصولات از طریق برند یکی از سخت ترین و زمان بر ترین روش های بازاریابی است. برند سازی باید توسط یک گروه متخصص و حرفه ای انجام شود چرا که کوچک ترین اشتباهی در ساخت برند می تواند منجر به از بین رفتن اعتبار و ایجاد صدمات جبران ناپذیر به یک برند شود. برند سازی حاصل طرز تفکر مردم و رسانه ها در مورد یک برند است. عملکرد متمایز، اعتبار و نوآوری از مهم ترین اصول برندینگ به شمار می روند.